Voorleestips
ZIEN EN HOREN LEZEN DOET LEZEN
Hoe beweeg je kinderen die het niet gewoon zijn om spontaan te lezen, tot een bezoekje aan de leeshoek of bibliotheek? Je kunt natuurlijk gewoon naar hen toe stappen en hen vragen of ze zin hebben in een boekje. Maar dat helpt lang niet bij iedereen… Ook de plek van het lezen kan een belangrijke rol spelen. Zo vinden sommige kinderen het fijn om in de rustige omgeving van de bibliotheek te blijven lezen en anderen willen hun eigen (lees)plekje zoeken. Bijvoorbeeld onder een parasol met blote voeten in de zandbak, of op een deken in het gras. Doordat het er gezellig en leuk uitziet, prikkelt het hun nieuwsgierigheid.
Ik vind dat altijd leuk [dat iemand voorleest],
ik wil dat altijd.
XIANG, 9 JAAR
VOORLEESTIPS VAN BOEKENBENDE.BE
• Kies een rustige plek om voor te lezen, een plaatsje waar de kinderen niet geprikkeld
worden door dingen die afleiden.
• Lees zelf vooraf al eens de verhalen die je gaat voorlezen.
• Kies altijd een boek dat aansluit bij de ontwikkeling, de interesse en de leefwereld
van je ‘voorleeskind’
• Vertel, voor je begint voor te lezen, kort iets over het verhaal.
• Lees langzaam en duidelijk voor.
• Leg de moeilijke woorden uit tijdens het voorlezen.
• Stel af en toe een vraag over het verhaal.
• Maak je verhaal zo levendig mogelijk, maar ga niet overdrijven.
• Verlies je ‘voorleeskind’ niet uit het oog.
• Bedenk dat ook voorlezen gaat met vallen en opstaan. Door het uit te proberen
krijg je ervaring en gaat het steeds beter.
WAT IS INTERACTIEF VOORLEZEN?
Interactief voorlezen wil zeggen dat het voorlezen van het prentenboek/voorleesboek
wordt onderbroken door open vragen over het verhaal of over de plaatjes. Spontane
reacties van de kinderen kunnen ook een leuke aanleiding zijn voor een gesprekje.
Zorg wel dat de interactie niet de boventoon gaat voeren, zodat het verhaal helemaal
naar de achtergrond verdwijnt.
Op boekenkaravaan.be vindt je nog meer tips rond interactief voorlezen.
VOORLEZEN IN DE THUISTAAL
Het project ‘Thuis in taal’ van de Provincie Vlaams Brabant wil ouders helpen bij het ontwikkelen van een taalrijke omgeving, ook in de thuistaal. Het biedt hen de kans om in hun eigen taal voor te lezen. Zo stimuleren ze ook de Nederlandse taalverwerving van hun kinderen.
Koffertjes, workshops en voorleesmomenten
Er werden voor 9 bibliotheken, waaronder die van Leuven, anderstalige voorleeskoffertjes samengesteld. Elk koffertje bevat een aantal voorleesboekjes in één van de 17 geselecteerde thuistalen, enkele woordeloze prentenboeken, een liedjesboek, de dvd “Met een boekje op de schoot” en een meertalige brochure met tips over voorlezen. De Nederlandstalige versie van de brochure kan je hier raadplegen. De koffertjes zijn beschikbaar in de bibliotheken van Leuven, Tienen, Diest, Halle, Vilvoorde, Beersel, Machelen, Liedekerke en Ternat.
Wil je zelf met meer- of anderstalige boekjes aan de slag, neem dan zeker eens een kijkje in deze lijst met websites. In dit document worden een aantal websites opgesomd die tijdens het project geraadpleegd werden.
Nog meer informatie via de website van de provincie Vlaams Brabant.
NOG MEER LINKS
• iedereenleest.be
• klasse.be
• cto.be